چند درصد از مردم یاه ست را دریافت می کنند؟

  

چند زمانی است بعد از روی ایر رفتن شبکه های پکیج GEM به صورت اچ دی بر روی ماهواره یاه ست، سخن از این بود که این جهت تا سال ها نمی تواند بیننده ای جذب نماید و گفته می شد به جز افراد محدود به قول دوستان مرفحین بی درد افراد دیگری رسیور اچ دی تهیه نخواهند نمود و این جهت طرفداری کسب نخواهد کرد!

متاسفانه مقداری زود بود که به یک باره این تعداد شبکه HD روی ایر بروند و آن هم در جهتی که نه تنها کمترین بیننده را در ایران دارد بلکه می تواند گفت در ابتدا هیچ بیننده ای نداشت!

لازم به ذکر است هیچ کجای دنیا، یک پکیج تلویزیونی قبل از راه اندازی شبکه های SD خود روی ایر نمی رود! یعنی در صورتی که نسخه های SD شبکه موجود باشند، نسخه HD هم روی ایر خواهد رفت. اما یکی از اشتباهاتی که مسئولان فارسی زبان یاه ست انجام دادند، روی ایر بردن شبکه های اچ دی، و تمرکز بر روی این وضعیت بود که اگر آینده نگری صورت می گرفت، این ماهواره ابتدا می توانست با روی ایر بردن چندین شبکه SD متفاوت با برنامه های جذاب، برای آنان که قدرت خرید رسیور اچ دی ندارند، بیننده جذب نماید و سپس به تدریج نسخه HD شبکه ها را روی ایر ببرند و اطلاع رسانی کنند تا مردم بتوانند هم از شبکه های اچ دی استفاده کنند و هم آنان که نمی توانند دستگاه خریداری کنند از شبکه های اس دی سود ببرند.

اما چند زمانی است که به دلیل پارازیت ها و اختلالات فراوان بر روی جهت هایی همچون هاتبرد، یوتلست و حتی عرب ست، در شهرهای بزرگ به ویژه تهران، شیراز، مشهد، کرمانشاه، و به مقدار کمتر در شهرهای کوچک، گاها هیچ سیگنالی از ماهواره دریافت نمی شود، اما با این وجود ماهواره ای مانند یاه ست به راحتی قابل دریافت است! عده ای می گویند که این ماهواره هم به زودی پارازیتی خواهد شد، اما خودم با چشم دیدم که در یک شهری مانند تهران، نه هاتبرد قابل دریافت بود نه یوتل و نه عرب ست! اما نایل ست و یاهست به راحتی دریافت شدند.

از این مساله گذشته، هزینه ماهواره هایی مانند هاتبرد بسیار بالا بوده و اکثر فرکانس های به درد بخور و قوی پر می باشند! برای همین برای شبکه های تلویزیونی به خصوص شبکه های فارسی که به دلیل پخش از کشور هایی به جز وطن خود، با آگهی های خوبی روبرو نیستند، به نظر شدنی نبوده که از ماهواره هایی مانند هاتبرد، یوتلست و حتی عرب ست پخش شوند.

توسط گروه GEM Cast شبکه های فارسی مانند AAA Music و PDF و کلیک ست حال چه به صورت رایگان چه به صورت تخفیف در امر روی ایر رفتن شبکه، به یاه ست پیوستند که بعد از پخش آزمایشی قطع شدند. در چند روز گذشته بعد از عید هم شبکه طپش روی این ماهواره روی ایر رفتن که جدا از مشکلات مالی که برای شبکه پیش آمد، هنوز هم طرفداران بسیاری در ایران داشته، تا آنجا که عده بسیاری گفتن که به خاطر همین یک شبکه با وجود این که با این جهت مخالف بوده اند، آن را دریافت کرده اند.

آمار فیسبوکی و نظرسنجی های وبسایت ها و پیج های فیسبوکی نشان از آن دارد که بیننده های این جهت ماهواره ای نسبت به زمان های گذشته چند برابر شده اند، اما هیچ گاه نمی توان به آن بسنده کرد و این جامعه آماری را دقیق دانست.

هنوز هیچ آمار رسمی وجود ندارد که چند درصد از مردم این جهت را دریافت می کنند، اما چیزی که مشخص است، این است که این جهت تنها در صورتی پر طرفدار تر خواهد شد که شبکه های SD بیشتری روی آن روی ایر بروند! چرا که در صورتی که شبکه های SD  روی ایر بروند، مردم دیگر نیازی به رسیور های چندصد هزار تومانی نخواهند داشت و فقط با قرار دادن یک دیش ماهواره ای می توانند از برنامه ها لذت ببرند!

تجربه طپش نشان داد که با روی ایر رفتن حتی 1 شبکه SD، این جهت می تواند در جذب بیننده موفق تر باشد. جذب بیننده برای این جهت مساوی خواهد بود با آگهی های بیشتر برای تمامی شبکه های واقع در آن، و کسب موفقیت های بیشتر برای مسئولین آن

در ضمن این یک مساله بدیهی است که یک جهت ماهواره ای زمانی که بیننده ای ندارد، شبکه های حتی پولی را به صورت رایگان با خرج و هزینه خود روی ایر خواهد برد تا بیننده جذب کند. این فقط کار شرکت ماهواره ای الیاه ست نیست. شرکت های ماهواره ای بزرگی مانند یوتلست و عرب ست نیز این کار را بار ها انجام داده اند. چه بسیار تا چند سال پیش شبکه ای مانند Boomerang بر روی عرب ست به صورت رایگان پخش می شد. یا چه بسیار جهت های ماهواره ای زیادی که دست به این کار زده اند. پس بیایید از سخت گیری های نا سالم خودداری نماییم. شاید بهتر باشد دیدمان را نسبت به قضیه تغییر دهیم! 

به هر حال اگر مسئولین این ماهواره دستی بجنبانند می توانند این انقلاب رسانه ای را به ثمر برسانند و این ماهواره را به یکی از جهت های پر طرفدار در ایران تبدیل کنند و این کار با روی ایر رفتن 100 شبکه HD هم شدنی نخواهد بود، چرا که روی ایر رفتن یک شبکه SD نام آشنا و یا یک شبکه SD پر محتوا، بسیار سودمند تر از 100 شبکه HD خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد